Online Verkoop

Deze site is gebaseerd op Woocommerce en WordPress. Het is in te bouwen in iedere WordPress site die een thema gebruikt dat voor Woocommerce geschikt is. In dit geval is het gemaakt met het theme “Divi“. Het snelste en meest verkochte thema voor WordPress.

Vormgeving
De vormgeving is heel basic maar dit is in kleur, lettertype, vorm van de buttons en layout geheel aan te passen aan iedere bestaande website. Webwerkplaats past het aan op uw huisstijl.

Import
Alle producten kunnen zowel handmatig ingevoerd worden of geïmporteerd uit een Excel bestand. Gebruikersgemak in het updaten van uw producten in de webshop staat in dit systeem voorop.

Handmatig
Als u klikt op Producten > Alle Producten dan komt er (zoals in onderstaande afbeelding) een opsomming van alle producten in de online-shop.

Klik op een product en het onderstaande scherm opent zich. Hier bevinden zich alle prijzen, specificaties, etc.

Een korte opsomming. U vult per product in:
Algemeen:
-Reguliere prijs (de standaard going prijs)
-Eventueel Actieprijs (tijdelijke aanbieding bijvoorbeeld waarbij u zelfs kunt aangeven tussen welke datums de aanbieding geldt, zichtbaar is)
-Het BTW Tarief (bijvoorbeeld 0, 9% of 21%)

Voorraad:
-Het Artikelnummer (bijvoorbeeld de gelijk aan de barcode)
-Voorraad beheer (actief of niet actief)
-Voorraadhoeveelheid (wat NU in voorraad is)
-Nabestelling toestaan (voor al een artikel voorraad op 0 staat. Kies dan of de klant het wel of niet mag bestellen. Of wel maar met mail naar de klant dat het product voor hem in bestelling staat)
-Lage voorraad drempelwaarde (als de voorraad zakt tot dit getal zal Woocommerce u waarschuwen dat de voorraad aangevuld moet worden)

Verzendmethoden
-Gewicht
-Lengte, Breedte, Hoogte
-Verzendklasse (je wilt natuurlijk niet dat de klant 50,- euro betaalt voor het verzenden van een klein product. Stel je verkoopt sanitair. Dan zou je dus verschillende Verzendklassen kunnen maken, met ieder hun eigen kosten.
“Gratis” Kostenloos
“Klein” 10,- Voor een kraan,
“Midden” 20,- Voor een wastafel,
“Groot”35,- Voor een bad of douchecabine”

Gerelateerde producten
Dit is een krachtige! Vul hier in Upsells of Cross-sells.
Upsells zijn hogere varianten van een product. Stel we hebben een ijzeren product, dan zou een upsell kunnen zijn, datzelfde product maar dan verchroomd (dus duurder) De komen meestal in beeld als de klant een product kiest. Je probeert hem zo te verleiden om net iets beter te kopen.
Cross-sells. Ook een commercieel handige feature. Stel de klant kiest een bad. Dan wil je hem ook aanraden een kraan te kopen. Iedere kraan die past bij dit bad wordt dan zichtbaar. Mooi want je wilt uiteraard dat de verkoop van een bad aangevuld wordt met de aankoop van een kraan.

Product Variaties
Stel je hebt 1 product maar met verschillende eigenschappen. De kleur of de maat …
Dan gebruik je “Product Variaties”. In de winkel zie je het product maar als je het aan klikt dan zie je de keuzes die gemaakt kunnen worden in dikte, kleur of hoogte bijvoorbeeld. Dit houdt de shop mooi overzichtelijk voor de klant.
Iedere variatie krijgt zijn eigen productnummer en prijs.
Hieronder zie je een voorbeeld.

 

Product Afbeelding
Dit is de afbeelding die je ziet in de on-line shop.

Product Galerij
Maar het kan uitgebreider. Hier kun je nog meer foto’s van hetzelfde product kwijt.

Excel Import en Export
Het belangrijkst is dat het ook een werkzaam systeem is en blijft. Een systeem dat de praktijk doorstaat. Iedere wijziging in voorraad of prijs bijvoorbeeld moet eenvoudig te doen zijn. Natuurlijk kan dat handmatig, zoals eerder beschreven maar het kan ook door het ex- en importeren van een Excel sheet.

Zeker als u de eerste keer de online-winkel inricht scheelt dit heel veel tijd en minimaliseert de kans op fouten.

Het zorgt er ook voor dat iedereen die met Excel kan werken de shop kan onderhouden. De import is standaard. Dat wil zeggen dat de indeling van het Excel sheet al in de shop geprogrammeerd zit. Verander iets in het Excel sheet en met 2 muisklikken wordt de site geupdate, volgens de inhoud van het Excel sheet.

-Nieuwe producten worden aangemaakt.
-Veranderde producten worden ge-update
-Producten die niet meer in het Excel sheet zitten maar wel in de site worden op non-actief gesteld. U kunt zelf daarna bepalen of u deze weg wilt gooien of bewaren voor later.

 

Betaling

Woocommerce kan “aangesloten worden” op Mollie. Dit is de meest gebruikte betaal provider van Nederland.
De belangrijkste betaalmethoden van Nederland + de kosten die Mollie rekent:

iDEAL € 0,29
Mastercard € 0,25 + 1,8%
Visa € 0,25 + 1,8%
American Express€ 0,25 + 2,8% € 0,25 + 2,8%
Maestro € 0,39
Apple Pay afhankelijk van kaart
Bancontact € 0,39
Klarna: Achteraf betalen € 1,00 + 2,99%
PayPal € 0,10 +3%
SEPA-overboeking € 0,25
SOFORT Banking € 0,25 + 0,9%
Cadeaukaarten € 0,25 + Merk gebonden

Woocommerce communiceert actief met Mollie. Is een bedrag voldaan, dan wordt de order van “in behandeling” omgezet in “betaald”

Mollie heeft ook een krachtig dashboard. Een eigen systeem dat u volledig inzicht geeft in de bestellingen, de betalingen en terugstortingen. Jaarafsluitingen en verkoop rapporten.